Coop profilerar ekobönderna
Coop profilerar ekobönderna

Coop profilerar ekobönderna


Coop satsar på att synliggöra de svenska ekoproducenterna bakom produkterna i Änglamarks sortiment. Genom cirka fem minuter långa filmer ”Sveriges Ekohjältar” får konsumenterna möta ekolantbrukarna när de berättar om sin odling och produktion. Bland annat visas hur GPS används i odlingen. Först ut är de gotländska odlarna Franz Brozén, Dan och Olof Widegren. Cirka 5000 klick på You Tube har filmerna hittills fått.

I dag står ekologiskt för drygt 5 procent av Coops försäljning och Coop är tredje största aktör på marknaden för ekomat.

- Nu tar vi nästa stora steg med vår ekosatsning. Genom de val vi konsumenter gör kan vi bidra till ett jordbruk som är mer uthålligt, både på hemmaplan och på andra sidan jordklotet, säger Louise König som är hållbarhetschef hos Coop.

Filmen med Franz Brozén, här>>
Filmen med Dan och Olof Widegren, här>>

Dan och Olof Widegren, ekologiska morotsodlare på Gotland


 
Gyllebo Gödning
 
Agriprim